
"ای مردم در روزگاری کینه توز و پر از ناسپاسی و کفران نعمت ها صبح کرده ایم ، نیکوکار بدکار به شمار می آید و ستمگر بر تجاوز و سرکشی خود می افزاید . نه از آنچه میدانیم بهره میگیریم و نه از آنچه نمیدانیم می پرسیم و نه از حادثه مهمی که بر ما فرود می آید می ترسیم .
در این روزگاران مردم چهار دسته هستند :
1. گروهی اگر دست به فساد نمیزنند برای این است که روحشان ناتوان و شیمشیرشان کند و امکانات مالی در اختیار ندارند .
2.گروهی دیگر آنان که شمشیر کشیده و شر و فسادشان را آشکار کرده اند ، لشکرهای پیاده و سواره ی خود را گردآورده و خود آماده کشتا دیگرانند . اینان دین را برای بدست آوردن مال دنیا تباه کردند که یا رییس شوند یا فرمانده و یا به منبری رفته و خطبه بخوانند .
3.گروهی دیگر با اعمال آخرت دنیا را طلب میکنند ،خود را متواضع جلوه میدهند . گام های را ریاکارانه و کوتاه برمیدارند و خود را همانند مومنان واقعی می نمایانند و پوشش الهی را وسیله نفاق و دورویی و دنیا طلبی خود قرار میدهند .
4.برخی با پستی و ذلت از بدست آوردن قدرت محروم مانده اند و خود را به زیور قناعت آراسته و لباس زهد پوشیده اند اینان هیچوقت از زاهدان راستین نبوده اند !
در این میان گروهی اندک مانده اند که یاد قیامت چشم هایشان را بر همه چیز بسته ، برخی از آنها از جامعه رانده شده و تنها زندگی میکنند و برخی دیگر ترسان و سرکوب شده اند ، برخی مخلصانه همچنان مردم را به سوی خدا دعوت میکنند و بعضی دیگر گریان از اینکه تقیه و خویشتن داری آنان را از چشم مردم انداخته است ، اینها دهن هایشان بسته و قلب هایشان مجروح است ، آنقدر نصیحت کرده اند که خسته شده اند از بس سرکوب شده اند ناتوانند و چندان که کشته داده اند انگشت شمارند . "
در چنین شرایطی هستش وضعیت جامعه در حکومت امام علی (ع) .... همونوقتی که امام فریاد میزدند " این عمار؟؟؟ "
ما را در سایت رامسر بهشت مادریRamsar Mateal paradise دنبال میکنید
برچسب: خطبه این عمار,خطبه این عمار امام علی, نویسنده: بازدید: 11