در پاسخ به گزارشی از مصاحبه سخنگوی محترم شورای شهر رامسر در وبلاک پژواک رامسر که تحت عنوان " ما آمادگی باران را داشتیم اما آمادگی سیل را نداشتیم" در تاریخ 06/09/1393 منتشر شد ، موارد ذیل به استحضار مردم شریف رامسر می رسد:
قبل از هرچیز می باید چند نکته را یادآور شد:
1- نباید فراموش کنیم که شهرداران محترم از سوی اعضای شوراهای شهر رامسر انتخاب شده اند که چنانچه ضعف و یا قوتی هم در آنها وجود داشته باشد، در مرحله نخست متوجه تک تک اعضای محترم شوراهای شهر رامسر و در نتیجه تصمیمات آنها می باشد.
2- فارغ از تصمیمات شوراهای شهر رامسر و به واسطه آشنایی و بومی بودن شهرداران محترم ،انتظارات شهروندان عزیز در خصوص احساس مسئولیت ومسئولیت پذیری و خدمتگذاری و تلاش مضاعف آنان ، بیش از دیگر شهرداران می باشد. که بی شک ، تک تک اعضای محترم شوراهای شهر رامسر نیز به این موضوع عنایت ویژه داشتند.
3- از آنجایی که اداره و هدایت یک شهر مجموعه ای از برنامه ریزی ها و تصمیمات و تدابیر و مدیریت های جمعی در راستای اهداف از پیش تعیین شده می باشد(که صد البته می باید تحت نظارت و رهبری واحد انجام پذیرد) ، در حوادث و اتفاقات شهری همچون حادثه اخیر نمی توان و نباید به دنبال فرد یا افراد به عنوان مقصر بود مگر اینکه مستقیما در بروز حادثه دخالت و تاثیر گذار بوده باشد. اما بخش یا مجموعه ای از واحد ها و مدیریت اجرایی شهری و یا ارگان مشخص می توانند و یا باید پاسخ گوی مسائلی این چنینی باشند.
4- شهر رامسر بدلیل دوری از مرکز استان و وضعیت خاص جغرافیایی ، اقلیمی و آب و هوایی و همچنین شریان های ارتباطی ، از محرومیت ها و شرایط خاصی برخوردار می باشد که لزوم برنامه ریزی های جامع ، کارآمد ، پایدار و قابل اجرا با استفاده و در نظر گرفتن توانمندی ها و امکانات بومی ضروری بنظر می رسد.
با مطالعه مطالب سخنگوی محترم شورای شهر رامسر که خود قبل از هر چیز فردی آگاه و متخصص در امور شهری و شهرداری می باشند ، موجب تعجب و تردید از صحت و سقم بخش هایی از مطالب ارائه شده می باشد که امید است در صورت عدم صحت آنها نسبت به تکذیب و یا اصلاح آن اقدام نمایند.
با عنایت به فرازهایی از موضوعات مطرح شده توسط سخنگوی محترم و عمق خسارت های وارد شده در سیل اخیر و اتفاقاتی از این قبیل همچون برف سنگین زمستان سال گذشته ، موارد ذیل قابل توجه و پیگیری می باشد:
1- شهروندان دلسوز و قلم بدستان نکته سنج شهر عزیزمان ، پس از واقعه برف زمستان سال گذشته ، مطالب خوب و ارزشمندی را به رشته تحریر درآوردند که بازنگری و مرور مجدد آنها توسط شهرداران ، مسئولین و اعضای محترم شوراهای شهر رامسر توصیه می گردد که در صورت توجه به پیشنهاد ها و راه کارهای ارائه شده و
آسیب شناسی آن ، می توان حوادث و اتفاقاتی از این قبیل را پیشگیری و یا خسارات آن را به حداقل رساند. خصوصا موارد مربوط به پدافند غیر عامل و مدیریت بهینه و یکپارچه بحران شهرستان.
2- از آنجایی که نویسنده از ساعات اولیه صبح روز واقعه در شهر بود ، تا قبل از پخش خبر سانحه خواهر بسیجی وفعال در عرصه های فرهنگی شهر رامسر ، جز حضور پلیس راهنمایی و چند ماشین راهداری ، اثری از کارکنان شهرداری (حداقل در محدوده تردد) مشاهده نگردید و اقدامات صورت گرفته از جمله نوارکشی معابر و محل های خطرناک و تعطیلی مدارس و برنامه های ترافیکی و راهداری پس از اعلام درگذشت انجام پذیرفت.
بر فرض و براساس ادعای شهرداری، چنانچه نوار خطری هم از قبل نصب شده بود در روز سیل از بین رفته و می بایست طبق برنامه با بسیج امکانات و کارکنان شهرداری ، محل های خطر ساز و خطر آفرین بموقع مورد بازبینی و نظارت قرار می گرفت و اقدامات ایمنی و حفاظتی در اسرع وقت انجام می پذیرفت.
3- هرچند سخنگوی محترم در بیاناتشان سعی در تبری جستن از مسئولیتهای فطری نهاد خود داشتند، اماخوشبختانه در بعضی از فرازهای بیاناتشان ضعفها و کمبودها را انکار نکرده و با اشاره به کانالها و معابر خطرناک و لزوم نرده گذاری و لایروبی آنها به هزینه های میلیاردی اشاره دارند!!!! که بیان کننده علم و آگاهی شورای محترم شهر از وضعیت عمومی شهر رامسر می باشد.
ولی بنا به اعتراف و تایید سخنگوی محترم ، در جایی که شهر رامسر از زیر ساخت های ابتدایی اما تاثیر گذار در امنیت ، آسایش، آرامش و تسهیلات شهری مردم خود همچون آسفالت ، نرده گذاری ، درپوش گذاری نهرها ، نوارکشی و نظارت دائمی بر نقاط خطرناک ، خیابانها و معابر سالم و بدون چاله و دست انداز، ، پارک عمومی و پارک کودک و آب شرب بهداشتی و.... محروم می باشد ، چه ضرورتی به صرف هزینه برای نصب پارکومتر و یا بعضی هزینه های غیر ضرور می باشد؟؟؟؟
آیا تناسب توسعه ابنیه ها و مراکز خرید و گردشگری با توسعه و زیرساختهای شهری رعایت شده است ؟؟؟ چه تغییری در وضعیت عمومی شهر، عبور مرور و بازگشایی گره های ترافیکی و مراکز عمومی تفریحی و ورزشی ، پارک کودک و....ایجاد شده است ؟؟؟؟ شهرداری تا چه اندازه به مفاد قانون شهرداری ماده 55 (مطابق با كتاب قانون و آيين نامه هاي شهرداري اهم فعاليتهاي شهرداري) عمل نموده است؟؟؟ کدامیک از برنامه های کلان و چشم انداز رامسر ، GIS ویا ICZM (اشاره شده در سایت شهرداری ) اجرایی شده است؟؟؟ با توجه به هزینه های بسیار زیاد مجموعه شهرداری ، این نهاد چه برنامه ای برای کاهش کارکنان شهرداری و بالابردن کیفیت مدیریت شهری دارد؟؟
4- برادران عزیز : شما از فرزندان همین شهر و دیارید و با رای و اعتماد همین مردم در آن مسند قرار گرفته اید و هر گونه خدمات و خطاهای شما در تاریخ این شهر ماندگار خواهد شد و چه خوب است که به قول ها و شعارهای انتخاباتی خود رجوع کرده و آنگونه عمل نمایید که به عنوان خدومی پرتلاش و دلسوز از شما یاد شود. و پسندیده تر این بود که چنانچه اشکالی متوجه شماست ، به جای خدایی ناکرده توجیه و توزیع تقصیرات، با عذرخواهی آن را جبران نمایید که برای مردم بزرگوار ما مقبول تر است.
5- در پایان باز یاد آور می شوم که از تمام توان علمی و تخصصی شهر - بدون تعصب گروهی ، حزبی و سلیقه ای – بهره گیری نمایید و در خصوص بحران و بلایای طبیعی و غیر طبیعی ، برنامه ای مدون و پایدار را طرح ریزی و به امر نظارت نیز توجه ویژه ای معطوف نمایید.
خداوند به همه خدمتگذاران صدیق و پرتلاش عمر باعزت و کرامت عنایت فرماید.
احمد مین باشی – دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری
09/09/1393 رامسر
رامسر بهشت مادریRamsar Mateal paradise...
ما را در سایت رامسر بهشت مادریRamsar Mateal paradise دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 17 تاريخ: جمعه 16 مهر 1395 ساعت: 16:32